آموزش بورس در قزوین

تحلیل تعداد خریداران و فروشندگان و حجم معاملات در تابلوی معاملات

تحلیل تعداد خریداران و فروشندگان و حجم معاملات در تابلوی معاملات

“تحلیل تعداد خریداران و فروشندگان و حجم معاملات در تابلوی معاملات”

 

 

جهت تحلیل تعداد خریداران و فروشندگان در تابلوی معاملات و همچنین تحلیل نوسانات حجم مشاهده شده در همین تابلو ،  نیاز می باشد که شما به ابزار ترسیم حجم و همچنین دانش تشخیص خطوط حمایت و مقاومت مجهز باشید  ……….. شما به سادگی می توانید بر اساس اندیکاتور  ” حجم سهام معامله شده یا Volume ”  و یا “تعداد معامله انجام شده یا Tick Volume” ، و یا  ابزارهایی با همین نام ( مثلا در برنامه مفید تریدر ) نوسانات حجم را به روی نمودار خود اضافه کنید شکل ذیل :

اضافه کردن ابزار حجم

اضافه کردن ابزار حجم

 

تحلیل تابلو از نظر حجم و تعداد معامله گران در روند نزولی :

بد نیست بدانید که نمودار حجم درواقع نشان دهنده  کنش بازار نسبت به اصل عرضه و تقاضا می باشد ، به صورتی که ، در هنگامی که بازار در وضعیت منفی و ریزش و به سمت خطوط حمایت می باشد ، سرمایه گذاران به آرامی شروع به خرید سهم می کنند و با استفاده از اصل خرید ” پله ای ” حجم جمع شده از بازار را افزایش می دهند، تا زمانی که روند عرضه و تقاضا به آرامی از ” عرضه ” به ” تقاضا ” تغییر یابد.

در این مدت افزایش طول نمودارهای حجم به آرامی صورت میگیرد و در آخرین روزهای لمس خطوط حمایت با حجم های بیشتر مواجه هستیم ، ولی نکته بسیار مهم این است که شما می بایست از قبل خطوط روند و یا حمایت جهت سهم مورد نظرتان را ، کشیده باشید ، یعنی نمادهایی را انتخاب کرده باشید  که دارای سوابق کافی برای تعیین این خطوط باشند و ترکیب ابزارهای حجم و این خطوط برای شما نقطه ورود را مشخص کنند …………………در چنین روزهایی به صورت معمول تعداد خریداران نسبت به فروشندگان افزایش می یابد و سایر اسیلیتورها مانند MACD شروع به صدور سیگنال می کنند.

اما دقت داشته باشید چون حجم مورد نیاز برای معکوس شدن روند،  در طول بازه زمانی ریزش قیمت و به آرامی از بازار جمع شده است ، حجم روزهای آخر به آن معنا زیاد و بلند نیست.

در  روزهایی که ترکیب نمودارهای حجم و قیمت به چنین مرحله ای از کار می رسد ، معمولا علایم دیگری نیز در تابلوی نمادها قابل مشاهده است ، مثلا افزایس تعداد خریداران به فروشندگان ، افزایش حجم معاملات نسیت به میانگین ماهانه ، (ولی نه به مقدار فاحش ) ……..به طور مثال به اطلاعات تابلو خزامیا در زمانی که سیگنال اعلامی کانال ما بوده است توجه کنید )

تابلو در هنگام نزول 1

تابلو در هنگام نزول ۱

تابلو در هنگام نزول 2

تابلو در هنگام نزول ۲

تحلیل تابلو نظر حجم و تعداد معامله گران در روند صعودی :

 

سپس در ادامه کار و در تعویض شدن روند از نزولی به صعودی ، قواعد بازی متفاوت می شود ….. در این مرحله حجم معاملات کم شده و تنها در رسیدن به خطوط مقاوت و یا سقفهای کانالها ، حجمهای بالای فروش به صورت ناگهانی صادر می شوند ……….. در رفتار معامله گران در بازار بورس ایران معامله به سبک پله ای ، بیشتر در خرید مشاهده می شود تا در هنگام فروش.

بنابراین در هنگامی که سهم مورد نظر ، به سقف رشد خود رسیده باشد ،  شما با احجام بسیار بالا رو به رو خواهید بود …….. در چنین زمانهایی  حجم معاملات از حجم میانگین ماهانه زیاد می شود ولی نسبت فروشندگان به خریداران افزایش پیدا می کند.

تابلو در هنگام صعود 1

تابلو در هنگام صعود ۱

تابلو در هنگام صعود 2

تابلو در هنگام صعود ۲

 

به طور کلی و در یک کلام می توان الگوی زیر ،در مورد رفتار اندیکارتورهای حجم نسبت به قیمت در لحظه و یا در طول رسیدن به خطوط حمایت یا مقاومت و یا روندها را ، در نظر گرفت .

تابلو خوانی - تحلیل نسبت خریداران و فروشندگان

تابلو خوانی – تحلیل نسبت خریداران و فروشندگان

 

مثال عملی این مهم را می توان در شکل زیر که نماد کسرا می باشد ، دید …………. فلشهای قرمز نشان دهنده محل خطوط روند هستند ، دایره آبی رنگ رفتار متناظر حجم و قیمت در طول ریزش سهم تا زمان رسیدن به خطوط حمایت و کف روند و دایره زرد رنگ در هنگام مواجهه حجم با سقف می باشد……..

رفتار حجم

رفتار حجم

همانگونه که می بینید اسیلیتور MACD چه در هنگام نزول و چه در هنگام صعود حرکتهای برخورد قیمت یا خطوط حمایت و مقاومت ، رفتار منطقی سهم را تایید می کند.

 

موفق باشید و پر سود.

 

جهت خرید جزوه کامل اینجا کلیلک کنید .