آموزش بورس در قزوین

تحلیل تکنیکال حق تقدم …..چگونه “حق تقدم” را تحلیل نماییم ؟

تحلیل تکنیکال "حق تقدم"

تحلیل تکنیکال حق تقدم

 

احتمالا این سوال بسیاری از کاربران فعال در زمینه خرید و فروش سهام در هنگام مواجهه با پدیده  “حق تقدم” می باشد :

” با (حق تقدم) چه کنیم  ؟ بفروشیم ؟ نگهداریم ؟ چگونه تحلیل کنیم و …….”

برای پاسخ به این پرسشهای گاها پیچیده ، ابتدا باید درک ساده  و روانی از نحوه محاسبه قیمت”هر سهم” و “حق تقدم سهم”  بعد از تصمیم واجرای افزایش سرمایه داشته باشیم .

قدم اول : آشنایی با مکانیزم افزایش سرمایه (به طور مثال از محل آورده نقدی)

خیلی ساده ، تصور کنید شما تنها یک سهم از شرکت x را داشته باشید و قیمت این سهم در حال حاضر ۶۰۰ تومان ارزش داشته باشد . شرکت تصمیم به ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی ، می گیرد و شما نیز به عنوان سهامدار موظف به شرکت در افزایش سرمایه به میزان سهام خود هستید . به عبارت دیگر شما موظفید به میزان صد در صد تعداد سهام خودتان ، به ارزش اسمی و قانونی هر سهم ۱۰۰ تومان ، به حساب شرکت پول واریز نمایید .  ( یعنی شما می بایست ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز نمایید و شرکت هم در مقابل برای شما سهم جدید را صادر نماید ) ………

قدم دوم : تعیین قیمت هر سهم بعد از افزایش سرمایه

خوب ……. حالا در چنین وضعیتی قیمت هر سهم چه عددی خواهد بود ؟ . پاسخ ساده است ……. شما در وضعیت قبل ۶۰۰ تومان سرمایه داشتید ( ۱ سهم برابر با ۶۰۰ تومان ) و در وضعیت جدید با ۱۰۰ تومنی که به حساب شرکت واریز کردید ۷۰۰ تومان سرمایه دارید ( ۷۰۰ تومان در ازای دو سهم ) ، یعنی هر سهم ۳۵۰ تومان ………..( ۲ سهم ۳۵۰ تومانی )

قدم سوم : آشنایی با “حواله خرید سهم” یا ” حق تقدم سهام”

از اینجا به بعد همه ما قواعد را میدانیم ; اول اینکه برای ۱۰۰ تومانی که جهت شرکت در افزایش سرمایه  می بایست واریز نمایید، ابتدا “حواله خرید سهم”  در حساب کاربری شما از طرف شرکت ایجاد می شود ،  که به نام ” حق تقدم” شناخته می شود . که شما می بایست قبل از مهلت قانونی اقدام به واریز ۱۰۰ تومان مربوطه ، به حساب معرفی شده از طرف شرکت ، نمایید ;  تا به این ترتیب ، حواله ایجاد شده در حساب شما ( یعنی همان حق تقدم ) تبدیل به ” سهام ” شود .

خوب…….. حالا اگر چنین قصدی نداشته باشید ، طبق قانون موظفید این حواله را به شخص دیگری بفروشید ( چون در غیر این صورت ، شرکت راسا ، بعد از اتمام مهلت قانونی این کار را برای شما انجام خواهد داد ) ….. اما سوال کلیدی اینجاست …. ” حواله خرید سهم یا همان حق تقدم شما ، چند می ارزد ؟ ”

قدم چهارم : تعیین قیمت ” حق تقدم سهام “

جواب ساده است ……… همانطور که قبلا دیدیم ، قیمت سهام شما بعد از افزایش سرمایه معادل ۳۵۰ خواهد بود ، از طرف دیگر شخصی که “حق تقدم” را از شما می خرد می بایست ۱۰۰ تومان نیز به حساب شرکت واریز نماید ، بنابراین به صورت خیلی طبیعی شخص خریدار در هنگام معامله با شما قیمت ” حق تقدم” را به میزان ۱۰۰ تومان کمتر از قیمت جاری سهم ( که ۳۵۰ تومان برآورد شده بود ) ، یعنی ۲۵۰ تومان ، از شما خریداری خواهد نمود .

قدم پنجم : نتیجه گیری مهم ” رابطه بین قیمت حق تقدم و سهام مادر “

بنابر این به صورت کلی قیمت ” حق تقدم ” با یک نوسان عادی که ناشی از سینرژی عرضه و تقاضای ” سهم مادر” می باشد ، تقریبا به میزان ۱۰۰۰ ریال از قیمت ” سهام مادر” کمتر خواهد بود .

قدم ششم : نحوه تحلیل تکنیکال ” حق تقدم “

دانستن اینکه قیمت “حق تقدم” به میزان ۱۰۰ تومان کمتر از قیمت ” سهام مادر” می باشد ، نکته بسیار کلیدی و مهمیست ………. به طور مثال فرض کنید “سهام مادر” ، ۳۵۰ تومان ارزش داشته باشد و به واسطه یک سری از نوسانات روزانه  ۳ درصد رشد قیمت را تجربه کند ( یعنی به قیمت ۳۶۰ تومان برسد ) در این حالت ” حق تقدم ” چه میزان رشد خواهد داشت ؟

جواب : …….. می دانیم که حق تقدم معادل ۲۵۰ تومان ارزش دارد  و اگر قیمت ” سهام مادر ” به ۳۶۰ تومان برسد ، آنگاه قیمت حق تقدم به قیمت ۲۶۰ تومان ( یعنی ۱۰۰ تومان کمتر ) خواهد رسید ، اما همه ماجرا همینجاست !!!!!! از تقسیم ۲۶۰ به ۲۵۰ ، عدد ۴ درصد بدست می آید ، یعنی ۳۰ درصد رشد بیشتر از رشد “سهام مادر” . بنابراین نتیجه می گیریم  :

 

قدم هفتم : تعیین سیگنال خرید و یا فروش “حق تقدم”

 

  • نوسانات قیمت “حق تقدم” در راستای نوسانات قیمت “سهام مادر” و در عین حال به شدت “شارپی تر” از آن خواهد بود . یعنی اگر قیمت “سهام مادر” رشد داشته باشد ، خیلی بیشتر از میزان درصد رشد قیمت “سهام مادر ”  ، قیمت “حق تقدم” رشد خواهد داشت و بلعکس ;   دقت داشته باشید که گاها و به واسطه نوسانات ناشی از عرضه و تقاضای بازار ” حق تقدم ” ، ممکن است چنین قانونی عینا در بین حق تقدم و سهام مادر ، مشاهده نشود ولی در یک چهارچوب کلی و ” روندی” این قاعده کاملا صادق است .

 

  • به دلیل اینکه ” حق تقدم ” دارای سابقه کافی جهت تحلیل تکنیکال نمی باشد ، کلید ماجرا ساده می شود ……… بر اساس تحلیل تکنیکال و سیگنال خرید یا فروش “سهام مادر” ،(که دارای سابقه کافی و اطلاعات بنیادین قابل استناد می باشد)  ، اقدام به خرید ، حفظ و یا فروش  ” حق تقدم ” نمایید.

 

  • دقت داشته باشید ” حق تقدم ” فاقد حجم مبنا می باشد . بنا براین به سادگی و تنها با یک حجم معامله ،” قیمت پایانی” دستخوش تغییر می شود و شما می توانید به سادگی و با تحلیل ” سهم مادر” و استفاده از قانون هیجان انگیز ، عدم وجود حجم مبنا از سویی و همچنین حرکات شارپی تر قیمت ” حق تقدم ” نسبت به قیمت ” سهام مادر” ، به میزان قابل قبولی انتفاع ” سود” نمایید و یا برعکس از یک ” ضرر” هنگفت جلوگیری کنید.

سایر محصولات سایت را اینجا ببینیدو همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیلک کنید.